måndag, juni 15, 2009

En uppgörelse klar mellan Khamenei och reformlägret?

Okej, det här kan låta lite konspirationsteoretisk, men jag kan inte skaka av mig känslan av att reformlägret nått en överenskommelse med Khamenei. Händelseförloppet tyder på det:

För några timmar sedan gick Khamenei ut och begärde en fullständig utredning av alla anklagelser om valfusk och oegentligheter. Bara detta var oerhört oväntat och fullständig 180 gradare av mannen som bara några timmar innan förklarat att resultatet var gudomligt och felfritt.

Sen går det 2-3 timmar.

Då sitter mannen som inte synts på 48-timmar och antas ha suttit husarrest - Mousavi - i en bil mitt i Tehran omgiven av hundratusentals supportrar i en marsch. Tillsammans med sin kollega Karroubi och Khatami. Vad är oddsen på det?

Varför skulle regimen slämpa ut Mousavi från sin husarrest bara för att leda en stor marsch mot regimen? Antigen finns det en uppgörelse mellan Khamenei och Mousavi klar redan eller så har Khamenei verkligen gjort en 180 gradare och förstått att han helt har underskattat läget.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi får påminna oss om att de så kallade reformistkandidaterna vill bevara den politiska ordningen; den islamiska republiken och velayate faqih.
Nog är det så att man vill ventilera folkets frustration (som Mousavi även skrev i en av sina kommunikéer).
Allt som allt tror jag - hoppas jag - att det som händer stärker det iranska folkets självförtroende för att kräva sina rättigheter.
En annan sak som jag reagerar på är islamiska slagord som Allah Akbar och Ya Hossein Mir Hossein. Folk vet inte bättre än så eller så har såna slagord sin funktion.