söndag, juni 28, 2009

En till stor-ayatollah...

En till stor ayatollah har talat ut om protesterna. Det är Mousavi Ardebili som ropar efter en kompromiss. Han säger i ett uttalande att följderna av valet har allvarligt skadat systemet och den islamiska revolutionen i Iran. Han manade till lugn och sa att det var viktigt att alla får komma till tals och att det var viktigare att övertyga folk genom att nå en ömsesidig överenskommelse än genom att bruka våld.

Khamenei kan kanske tvingas till någon form av avtal - men det kommer med stor sannolikhet att vara ett internt avtal där Rafsanjani och några andra höga reformister får sina andelar. Jag misstänker att det kan gå till så att Khamenei undergräver Ahmadinejads makt genom att minska presidentens makt och flytta befogenheter till sig själv och andra aktörer.

2 kommentarer:

Rakel sa...

Jag tycker inte man ska blanda in en religion i politiken. Då brukar den oftast missbrukas. Titta vad katolikerna gjorde för århundrader sedan.
och tro inte att jag är islamofobisk tönt, islamofobi är det värsta jag vet. jag tycker politik och religion är helt två olika saker.

Jag hejar på Mousavi, yttrandefrihet, mer jämsställdhet mellan könen.
Har en bättre syn på judar. Bättre ekonomi, enbart använda vapen i civilt tillstånd.
Och att han föröskte bryta landets isolering var ju superbra!

heja mousavi!
Han är för ett fritt Iran!

Anonym sa...

Rakel
jag tror nte någon av irans kandidaterna förspråkade att använda vapen för anfalls krig. Den som var mest krigisk av dessa var Mohsen Rezai och han är en gammal IRGC Befällhavare och en av irans största hjältar. Ingen är Anti juda i Iran, det är ett brott och vara det. Men ska vi prata om israel föraktet så lovar jag att Musavi är den som är mest emot israel. han skapade HIZBOLLAH och beordrade iranska armen att skicka trupper till libanon men imam khomeini stoppade han i slutet. Musavi kritiserar ahamdinejad för att hjälper jude lobbyn (AIPACK) och han tar ifrån zionist regimens dess dåliga rykte