torsdag, juni 18, 2009

Sista för natten...

Det är dags att sova och lägga ner för natten. Men innan jag slutar så kan det vara bra att påpeka att vi nästan bara uteslutet har information från Theran. Hur läget är i övriga landet är svårare att veta. Att det går hyffsat fredligt till i Theran betyder inte att situationen i övriga landet är så. Det har bland annat rapporterats om ett kusligt lugn i staden Rasht där centrum överfyllts av Bassijs och andra huliganer.

Regimen verkar vilja begränsa det här i Theran och jag är helt säker på att det går brutalare till på andra ställe i landet där informationen går långsammare och det finns färre utländska journalister.

Men jag är oerhört imponerad över alla demonstranter. Att demonstrationen idag skulle dra 500 000 personer trodde jag aldrig. Någonstans så kändes det om att det hela skulle bedarra efter måndagen men jag är glad att jag hade fel igen och misstänker att demonstrationen imorgon kommer att bli ännu större...

Inga kommentarer: