lördag, juni 13, 2009

Reda ut alla anklagelser...

Djävulens advokat

Jag tänkte ta på mig rollen som djävulens advokat här för att försöka bena ut alla anklagelser om valfusk. Vad är sant och vad är falskt. Men först vill jag påpeka följande: 1) jag försvarar inte valfusket – jag är säker på att det har förekommit. Jag är intresserad av omfattning och påverkan.2 ) Jag tar mer än gärna emot tips och konkreta anklagelser däremot argument om vad ”den iranska folksjälen” och ”det iranska folkets vilja” är jag direkt allergisk mot och tar inte som seriöst.

Så då kör vi – kom gärna med tips. Det här är det jag har hittills:

· Dem räknade inte ens rösterna – detta tror jag inte på. Det kräver en massiv komplott och att alla som är inblandade håller käften om saken. Bristen på bevis är inte bevis i sig självt.

· ”Grafen” – den kommer tydligen från tidningen Entekhab som är en stark reformistisk tidning – så även där finns det skäl att vara skeptisk. Sen får jag inte till samma graf om jag använder de officiella siffrorna som regimen släppte och differensen jag får är inte 66-69 % utan 63-70%. Det verkar som också att grafen kommit att lite motbevisas av Sullivan själv.

· ”Ingen sittande president vinner valet så överlägset” – Khatami gjorde det två gånger. Första gången vann han alla provinser utom två och vid omvalet svepte han rent. Däri mellan hann reformisterna sopa rent ett parlamentsval också.

· ”Ahmadinejad vann i Mousavis hemstad Tabriz” – det i sig är knappast bevis på valfusk. Utan kan bero på att Ahmadinejad har varit guvernör i området och dessutom har väldigt starka ekonomisk uppbackning i regionen. Att han ”köpt” röster är inte helt omöjligt.

· ”Sifferändring alá TV4 nyheterna” – det skulle vara intressant att ta reda på om det har rapporterats om på fler ställen i Iran. Jag har inte sett eller hört något sådant. Dessutom att göra det på ett sätt som inte alls skulle märkas skulle kräva en tämligen stor logistik och återigen en massiv komplott. Det kan ha förekommit på vissa strategiska vallokaler, men som sagt jag har inte hittat några sådana rapporter. Dessutom så enligt vad jag har förstått så krävs det att man bara skriver namnet på en kandidat – inga nummer eller symboler krävs. Sen kan man verkligen fråga sig varför skulle ambassaden i Sverige där ett fåtal röstar delta i valfusket och varför skulle dem låta någon fota hela spektaklet inne i ambassaden?

· ”Bassijs lade sig i” – det vanligaste och mest troligaste anklagelsen är att Bassijs stått utanför vallokaler och kastat in folk in i vallokaler och tvingat en del att rösta på Ahmadinejad. Detta tror jag på men även där tror jag inte att omfattningen kan ha varit sådan att det skulle ha gett detta utslag.

· ”Ahmadinejad köpte röster” – absolut, han använde presidentämbetet för att med statskassan köpa röster genom att erbjuda subventioner m.m. Jag är också säker på att hans ekonomiska uppbackare betalat fattiga människor att rösta på dem. Dock är inte detta helt ovanligt i Iran – Hashemi Rafsanjani gjorde samma sak i förra valet.

Så hjälp mig nu – vad mer finns det?

2 kommentarer:

Daniel sa...

Många skriver att vi i väst felbedömer vad som är mainstreamåsikter i Iran genom att lyssna på medelklassen i Tehran. Samt att denna medelklass själva gjort samma felbedömning. Men en tanke som slår mig då, när valdeltagandet nu rapporteras vara så högt, är - Det måste vara åtskilliga miljoner av dem som röstade på Khatami och reformistparlamentet i tre val som nu istället har röstat på Ahmadinejad. Kan det verkligen stämma? För visst var valdeltagandet stort då också? Det var väl mest i förra valet det var lågt?

Majed Safaee sa...

Jag tror att det ligger en del i det. Sen kan Ahmadinejad ha lockat Khatami röster genom att framställa sig själv som en ren och ärlig politiker, en som bekämpar korruption. Det kan i kristider absolut ha lockat Khatami röster..