lördag, juni 13, 2009

Valfuskdebatten innebär en fara...

Det finns en fara…

Jag vill hävda att det finns en fara i den pågående diskussionen om valet i Iran. Missförstå mig inte, valet var orättvisst (Ahmadinejad favoriserades av media och han använde all kraft från presidentämbetet), valfusk förekommer osv. Detta skall givetvis kritiseras...

MEN

Men valfusket var inte skälet till att Ahmadinejad vann. Det ger absolut Ahmadinejad en fördel i marginalen men att dra slutsatsen att det var valfusket som gjorde att Ahmadinejad vann är farlig. Den är farlig för att det målar upp bilden av att många i Iran inte skulle dela Ahmadinejads oerhört nationalistiska världsbild och den är farlig för att tesen visar på en bristande förståelse om Iran.

Jag har hela tiden i den här bloggen sagt att Ahmadinejad kommer att vinna det här valet – det var när utländskt media började rapportera om valet på allvar som Mousavi helt plötsligt förvandlades till favorit. Den som såg debatterna mellan Ahmadinejad och hans motståndare såg att han de facto nästan sopade banan med alla. Det var stundtals klass skillnad. Gen om att själva styra debatterna och valkampanjen så fick han valfrågorna att handla mer om ärlighet och han kamp mot korruptionen än arbetslöshet och korruption. Det finns många som visserligen bla inte håller med Ahmadinejads utfall mot förintelsen osv, men ändå ser honom som den ärligaste och renaste alternativet.

Den som såg debatterna (som finns på Youtube) ser också att Ahmadinejad faktiskt helt sopar banan med sina motståndare. Han får Mousavi att framstå som trött och ointresserad, Karroubi som en förvirrad hycklare. Den enda gången han hamnar på defensiven är mot Rezai den konservativa kandidaten. Att försöka att låtsas att debattsegrarna inte alls skulle påverka valet är naivt.

Sen har Ahmadinejad använt presidentämbetet som kampanjbas - till skillnad från många andra presidenter så har Ahmadinejad styrt landet utanför Tehrans gränser. Han har besökt varje liten skit ort i Iran och gjort populistiska löften. Han har subventionerat alltifrån grönsaker till bröllop – och på kuppen förstört statsfinanserna .

Jag har sagt detta många gånger och jag säger det igen, Ahmadinejad är en oerhört skicklig kampanjpolitiker – en populist uti fingerspetsarna som förstår det Iranska folket – utanför storstäderna och Tehran – det gör uppenbarligen inte västvärlden.

Att journalister och förståsigpåare åker till storstäderna och metropoler som Tehran och ser att stödet för Mousavi är stort där betyder det inte att stödet för Mousavi är stort i hela Iran. Tehran är inte hela Iran.

Jag också helt på det klara med att dessa åsikter knappast är populära och att det är såååå mycket lättare att skylla på konspirationsteorier och att hävda att det rör sig om massivt valfusk – men ja, någon måste säga något vettigt ibland också i Iran debatten…

22 kommentarer:

Peter sa...

Jag håller med dig. Jag har sett på några av debattena mellan Mousavii och Ahmadinejad med engelsk textning, och det stämmer att Ahmadinejad är oerhört lömsk, och utnyttjar sin roll som sittande president för att krossa motståndaren.

För att inte tala om att medierna i Iran klart favoriserar Ahmadinejad.

Anonym sa...

Håller med fullt.
Det är mera så att vi blir omedvetet styrda till att tro det som vissa vill att vi ska tro.

EffeK sa...

Valfusket är inte ok bara för att han skulle vunnit ändå. Att rigga ett val är förräderi.

Majed Safaee sa...

EffeK: jag hävdar inte heller att valfusket är okej - det inser du om du läser de tre första meningarna. Men som jag skriver - att utgå från att valfusket var den enda eller ens det största anledningen till att Ahmadinejad vann är ett stort misstag..

Anonym sa...

Hemma i Sverige anser många experter att Lars Ohly vunnit flera debatter i tv-program såsom "Agenda" osv. Men en sänkning av 7% var vad hans parti fick som belöning. En vändning på 180 grader p.ga en tv-debatt är en ytterst naiv tanke. Ahmadinejad har inte majoriteten på sin sida - valfusk bredade inte ut marginalen, den orsakade orättvisa av omänskliga kaliber. Att försöka försköna valfusket, som du ju gjort i texten, får mig att undra om du verkligen känner till den sanna iranska politiken, den icke-arabiskt influerade. Jag hade förövrigt inte blivit nazist bara för att Adolf Hitler kommit och knackat på min dörr, så hans besök i varje liten skitort var slöseri på bensin.

Unknown sa...

Nog för att Ahmadinejad säkert skule vunnit i slutändan, men över 60% i första valomgången? Med ett valdeltagande på 85%?

Jag höll innan valet helt med om att ev. fiffel bara skulle kunna ge fördel på marginalen, men det var innan de här siffrorna presenterades.

Jag vet inte, men räkningen känns fel. Hans totala procent justerades bara ned med 5 punkter eller så från de första rapportena när ~10% räknats (om jag minns rätt), hur förklarar man det?

Anonym sa...

ahamdinejad är en hjälte. killen sa i direktsänd TV det manga velat säga men inte vagat: den f.d Presidenten Rafsanjani är en skurk och alla kring honom. bara pa det fick han minst 1 miljon rÖster

ngn som inte haller med?

Majed Safaee sa...

Annonym: skillnaden mellan hemma i Sverige och Iran är att i Sverige så har det svenska folket en viss hum och relation till kandidaterna. Att Ohly vinner och gör bra ifrån sig i en debatt betyder kanske inte så mycket. Men i ett land där man håller tv-sända debatt för första gången och där 50 miljoner bänkar sig för att se den första debatten och där en kandidat fullständigt sopar banan i debatt efter debatt så får man räkna med att det ger större utdelning än det Ohly får.

Sen så är ju andra delen som du skriver det stora problemet med exiliranier som tror att folk som bor i Iran är extremt välinformerade demokrater. Sorry, men så är det inte. De flesta som bor i skitorterna är nöjda med att AHmadinejad lovat att bygga den där vägen och att det är han som kommer och knackar på för att berätta om den där fabriken som snart ska invigas. Vem faan är Mousavi, Karroubi och Rezai för dem?

Info: Det kan bero på att Ahmadinejad är överlägsen utanför storstäderna. Jag är ingen statistiker men jag kan tänka mig att det även fungerar så i Sverige - att alliansen har en ledning på 6 % när man räknar sthlm men att det krymper allt eftersom. Men som sagt ingen statistiker alls och jag vet faktiskt inte heller vilka delar av landet de började räkna...

Unknown sa...

Jajaha. Ta en titt på den här länken:

http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_daily_dish/2009/06/the-results-as-they-came-in.html

Om grafen stämmer var det här riggat från början. Den statistiska sannolikheten att en sådan paritet i väljarstöd skulle hålla från räkningens början till dess slut är i princip noll. Det är som att påstå att Kiruna och Stockholm skulle rösta exakt lika i ett svenskt riksdagval: hej och god natt. Den enda kommentaren är väl egentligen att det är förbannat klumpigt genomfört.

Åter, sullivan ger ingen källa på grafen och den kan för all del vara fel, men om den inte är det då är detta en genomruttet räkning från början till slut, det handlar inte om några marginaler eller procent hit och dit.

jeppen sa...

Juan Cole, historieprofessor och mest känd som Bush-kritiker, argumenterar ganska övertygande för att Khamenei/Ahmedinejad stulit valet. Bland annat har Mousavis hemprovins en historia av att rösta tungt för lokala småkandidater, men inte ens där vann Mousavi. Läs här. Jag är intresserad av insatta motargument.

Majed Safaee sa...

Info: Jag skulle vara hemskt tacksam om du hittade informationen som ligger till grund någonstans. För när jag ser på de siffror som regimen släppte så blir min högst amatörmässiga graf lite annorlunda och kurvan är inte alls lika spikrak.
Men som sagt, jag vet inte vart han hämtar sina siffror ifrån. Hittar du siffrorna så återkom gärna...

Majed Safaee sa...

Jeppen: Jag tror nog att det är bäst att göra som Juan Cole säger vänta några dagar. Jag tror inte att detta är en massiv konspiration som han lite antyder. Vad gäller Tabriz så kan det vara bra att veta att Khamenei också har Azerisk bakgrund och hans stöd kan ha hjälpt Ahmadinejad där. Det kan också ha varit det faktum att Ahmadinejad delade ut gratis grönsaker till fattiga i utbyte mot deras röster eller att Ahmadinejad själv pratar flytande Azeriska och var guvernör i provinsen under ett par år...

Det mest intressanta som kvarstår är Tehrans röster. Det skulle jag vilja se...

Förresten - regimen har sagt under en ganska långtid att man skulle ha valresultatet klart inom 24 timmar - så det var inget panikjobb som det antytts. Tror faktiskt att jag själv skrivit om det här ett par gånger...

Unknown sa...

Majed:

Grafen har tydligen cirkulerat i blogosfären i morse, sullivan ber själv om hjälp med att konfirmera den. Kan följas på

http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_daily_dish/

Annars är väl bombnedslaget som kommenteras på massa bloggar Juan Coles lilla stycke "Stealing the Iranian Election" ( http://www.juancole.com/2009/06/stealing-iranian-election.html ) som har en hel del raka anklagelser.

Punkt 6 är kanske i nuläget lättast att bekräfta/dementera.

Tycker även att bevakningen på NYT's Lede blog haft några bra källor;

http://thelede.blogs.nytimes.com/

-Henrik

Majed Safaee sa...

Info: Super. Jag väntar med spänning. Även om jag har en större hopp mellan sifforna än de 66-69 som han tar upp. De siffror jag har är mellan 63-70% (vet inte om det är anmärkningsvärt).

Vad gäller punkt 6. Så hittar jag inget som säger att Khamenei ännu ska officiellt godkänt Ahmadinejad. Visserligen har han gratulerat honom men mest jublat över valdeltagandet. Just punkt 6 säger faktiskt minst om situationen...

Anonym sa...

Jag skulle vara tacksam om du, Majed, kunde på något sätt bekräfta sanningshalten i ditt argument att Ahmadinejad har flest röster utanför storstäderna. Det låter som lösa argument då flera småstäder i dagsläget är centrum för uppror och protester. Jag tror för övrigt inte heller att Iran finner sig i ett stadie där TV-debatter GÖR någon skillnad. 4 års erfarenhet av en diktator i makten väger mycket mer än en timma i TV-soffan. Iran VILL reformeras, så mycket att även en sopborste som Moussavi hade vunnit fair and square.

Anonym sa...

"Omid Azadi" tog bilder på hur fusket ägde rum är i Sverige. Jag hoppas du inte blundade för bildbevisen, (ifall du såg nyheterna kl 22:00 på TV4). MVH

Majed Safaee sa...

Annonym: Tror du helt allvarligt att ALLA i Iran har en och likadan nationell åsikt? Att alla är så pass välinformerade att de har sten koll på det som händer runt omkring dem? Eller kan det vara så att väldigt fattiga människor som oftast bor utanför storstäderna är tacksamam mot mannen som kommer med allmosor? F.ö. baserar jag påståendet på det jag läser om Iran och mina kontakter. För källor så rekommenderas googles sökfunktion gott om läsbart material där...

Anonym sa...

Jag tror absolut inte att ALLA i Iran har en och samma åsikt - absolut inte. Men jag vet med mig att majoriteten av befolkningen i Iran är ungdomar. Bönder i alla ära, jag tror säkert dom hjälpte Ahmadinejad med 10%, men unga människor vill ha en reformering. Det är ett oundvikligt faktum att majoriteten av Iran är missnöjda med dagens politik. Men det är inget man säger öppet. Sen tycker jag inte att du ska tro på allt google säger dig.

Majed Safaee sa...

Anonym: Jag tror inte heller att alla unga iranier vill samma sak. Skillnaden mellan dem är om möjligt större. Dem som växt upp i små städerna där det bara finns Bassijs med revolutionär rommantik, socialkontroll och propaganda är nog inte särskilt medvetna om reformering och omvärlden...

Majed Safaee sa...

Annonym: Om Omids bilder. Såg det och skrev just ett inlägg om det. Hittar du mer info om att det skulle ha förekommit på andra ställen så eposta gärna...

Unknown sa...

Här kommer länken till definitiva källan angående grafen som diskuterats ovan;

http://tehranbureau.com/2009/06/13/faulty-election-data/

Finns även kommentarer på sullivans blogg.

Vad är det här pratet man hör om att funktionärer vid inrikesministeriet öppet tagit sin hand från räkningen och cirkulerat apropåer om att det hela är uppgjort? Någon mer som stött på det?

Unknown sa...

Här är mer diskussion; nate silver tycker inte grafen är mycket att göra väsen av men läsarkommentarerna är inte lika 'förlåtande'. Finns poänger i båda argumenten.

http://www.fivethirtyeight.com/2009/06/statistical-evidence-does-not-prove.html