lördag, april 14, 2007

300 och dum nationalism

Var och såg filmen 300 häromdagen, dels för att jag hört att det var en bra film och dels lite nyfiken över uppståndelsen. Filmen har kritiserats inte bara från regimen men också från en rad exiliranier för att filmen framställer iranier som onda.

Och visst kan man se det så.

Om man är
1) spritt språngande galen.
2) ”dum nationalist”

För det första, man skulle kunna tolka in lite allt möjligt in i den filmen. Är du emot Irak-kriget så kan du komma ut från biosalongen och hävda att filmen är en neokonservativ våt dröm och är du neokonservativ kan du hävda att filmen är ett bevis på det moraliska förfallet i Hollywood osv.

Min personliga teori är att filmen är en konservativ och puritanskt konspiration som ska övertyga alla kids om att disciplin och välansade skägg är bättre än slacking, sex och piercings. Men det får bli en helt annan inlägg, namnlista och medföljande debattartiklar.

Reaktionen från regimen är inte helt oväntat, den tar givetvis varenda möjlighet till att hävda sin utsatthet och trumma på antiamerikanismen. Det som jag stör mig på är när Iranier utanför Iran blir så upphetsade att man startar namnlistor, skriver debattartiklar och tar till sådana brösttoner för att stoppa en film. Det är ett problem! För det visar att en del iranier dels verkar sakna förståelse för vad yttrandefrihet egentligen innebär och dels visar det på ”dum nationalistiska” tendenser.

Jag hejjar på Iran under fotbolls-VM och blir glad när Anja tar guld men jag blir faktiskt inte fullt så upphetsad över att Persien var världens centrum för 2500 år sen och gråter inte på Gustaf II Adolfs dödsdag. Visst det är lite coolt med att Persien dominerade världen, men det stannar där och jag har svårt att hetsa upp mig.

Medan för många så är Irans historia och främst den tiden då Persien sträckte sig över halva jordklotet nästan lika med himmelriket. Historiebeskrivningen från den här tiden hos en del iraniern är oerhört naiv och den här tiden beskrivs som den bästa på jordklotet. Det är som att inget varit så bra som det var då och att inget kommer att bli bättre än det var då. Sen struntar man fullständigt om det är sant eller om det verkligen inte är så att det säkerligen var ett helvete att leva på den tiden. Det är ”dum nationalism”.

”Dum nationalismen” skapar också problem i demokratikampen och den Iranska regimen utnyttjar det till max. ”Dum nationalismen” gör tillexempel att många iranier inte kan tänka sig ett självständigt Kurdistan oftast med den vaga motiveringen om Irans "nationella suveränitet".
Som att Iran verkligen skulle bestå utav en enda ”nation” som verkligen skulle ha så mycket gemensamt.

Jag har hört många sekulära iranier och som kallar sig för demokrater hävda att dem hellre skulle dö och hellre stödjer regimen än tillexempel ser ett självständigt Kurdistan, självstyrande arabisk del eller om USA skulle få för sig att göra en repris av Irak-kriget. Det här utnyttjar givetvis regimen, dels genom att ständigt spela olika etniska grupper mot varandra och använda sig av en nationalistiskretorik som går hem hos en del. Ahmadinejad är ett strålande exempel. I början av sin presidentperiod var Ahmadinejads retorik religiöst nu är den extremt nationalistisk.

För att förtydliga min poäng så kan man jämföra reaktionerna mellan två filmer med samma tema, 300 och Braveheart. Två krigsfilmer med goda hjältar som står emot en stor, ond imperium som vill åt deras mark och frihet. Fast jämförelsen är inte helt korrekt, eftersom den goda killen i Braveheart faktiskt genomgående framställs som en hyvens kille medan Leonidas i 300 är homofobisk, kung över en fascistisk stat, känslomässigt störd och kommer att släppa ut sin son utan kläder mitt i vintern för att dräpa en varg med händerna när sonen fyllt 7 år.

Men hur som helst, jag minns inte att engelsmän upprördes eller skapade namnlistor för att stoppa Braveheart eller menade att filmen framställde engelsmän som onda. Varför då? Jo, en förklarning är att ”dum nationalismen” inte är lika stark hos engelsmännen och att dem har en vettig mått av distans till sin historia. Det trots att Braveheart har en mer realistisk story som man skulle kunna hävda att biopubliken skulle kunna köpa som sann jämfört med 300, där perserna går i krig med en 10-meter lång snubbe som uppenbarligen inte kände smärta, har bödlar med yxor som armar och spartaner som går till krig iklädda minimala toga kalsonger.

Om själva filmen, jo extremt cool och häftig action som bör ses på bio. Ska nog själv försöka se den igen, snart…

11 kommentarer:

Anonym sa...

Majed.....heter du majid då eller??Ser det mer amrikansk ut när du skriver "majed"? Ville säga dig att jag skäms över att du och jag härstammar från samma land.
Och nej jag är inte Mulla-fan utan du hittar mig i varenda demonstration mot regimen i GBG.
NEJ jag hatar inte USA, de är enda supermakten och då måste de hålla på som de gör om de ska fortsätta vara det. Alla länder hade betet sig samma om inte värre om de befann sig i USA´s position. T.O.M världens bästa land SVERIGE. Filmen 300 tänker jag inte ens diskutera med dig.
Ha ett bra liv

Anonym sa...

> puritanskt konspiration som ska övertyga
> alla kids om att disciplin och välansade
> skägg är bättre än slacking, sex och
> piercings.

Missuppfattning! Detär en konspiration av dermatologer som infintrerat Hollywood i syfter att sprida en uppfattning att piercade är loosers:-)

Majed Safaee sa...

mm.. vi bör omedelbart starta en protestlista mot dessa dermatologer. Vad är nästa steg, tatueringar?

Majed Safaee sa...

Nejdå, det är Majed och jag har alltid hetat Majed. Sen tror jag faktiskt inte att Majed någonsin eller någonstans skulle räknas som amerikanskt..

Förövrigt så vill jag bara tacka dig för att du så tydligt befäster och klargör min poäng med vad som är så extremt fel med "dum nationalism".

Ashkan Zahiraldini sa...

Tjena Majeed! ;) Jag har skrivit ett svar till dig i min blogg.

Jokern sa...

du får ursäkta mig majed, jag råkade avvisa din senaste kommentar, publicera gärna om den om du orkar.

Anonym sa...

majed
döp om din blogg till friairanfiender

Majed Safaee sa...

Nejdå, friairanvänner funkar alldeles utmärkt. Men regimfiender kanske ;-)

Anonym sa...

jag står utan ord....efter att ha läst din artikel.... sånna som du är inte väl... så måna om sin kulturella arv... och som du finns det massor av... det skulle heller inte förvåna mig att du är den typ som vänder kappan efter vinden...jag är inte någon mullah fan eller anser att den iranska regimen gör rätt för sig...men jag ser hellre de som makthavare än ett ytterligare form av irak i mellanöstern... när har vi under vår antika och stolta historia gjynnats av utländsk influence?? jag skulle inte byta ut en kvadratmeter iransk mark mot DEMOKRATI A LA U*S*A!!!! kalla mig "dum nationalist" om du vill... men sanningen är att jag är en nationalist och stolt över vår historia. att förneka att vi inte är muslimer, som många iranier gör att trångsynt.... islam har influerat vår historia och kultur lika mycket som antikens persien... men för att islam framhävs som "äckligt" i dagens samhälle pga amerikansk-judisk propaganda och idioter som svartmålar islam betyder inte att "vi" ska vända kappan efter vinden!! eller....

Majed Safaee sa...

Inte skulle jag kalla dig för "dum nationalist". Korkad och antisemitisk skulle nog vara mer passande...

Anonym sa...

rätt bra film passar er perfekt era iranie bögar, kungen ser som en bög ut iöö och ni dumma iranier som skäms över ert folk, filmen beskriver det som hände i historian haahha