måndag, augusti 20, 2007

Dagens skörd..

Kritik även från oljeministern..

Irans förre oljeminister Kazem Vaziri Hamaneh varnade häromdagen president Ahmadinejad att Iran står inför en energikatastrof på grund av den höga konsumtionen. Hamaneh fortsatt med att säga att om Iran inte hittar en lösning inom de kommande 15 åren så kommer landet att stå inför en katastrof. Det har visat sig att bensinransoneringen som regimen införde förra månaden har haft liten effekt och att regimen fortfarande måste importera stora mängder energi och bensin. Samtidigt erkänner Hamaneh att han verkligen fick sparken. I en intervju säger han att ”jag avgick inte eftersom jag fortfarande kan arbete, ingen som kan arbete avgår… att sparka mig var presidentens idé och jag godtog hans begäran”.

Wooops..

I dagarna släppte Rafsanjani ut sina memoarer och det har väckt ilska i Iran. I boken (har själv inte läst den) ska Rafsanjani ha skrivit att den islamiska revolutionens ”fader” och ”ledare” Khomeini i mitten av 80-talet ska ha accepterat att slopa sloganen ”död åt Amerika”. Rafsanjani minns att under ett parlamentsmöte den 4:e juli 1984 ska en parlamentsledamot Imam-Mousavi ha föreslagit att slopa sloganen ”Död åt Amerika och död åt Sovjetunionen” och att Khomeini ska ha gått med på detta men velat invänta rätt tillfälle.
För detta har Rafsanjani fått löpa gatlopp. Han anklagas från vitt skilda håll nu för att ha ”smutskastat” och förvrängt Khomeinis ord.

Detta kommer ganska olägligt för Rafsanjani som nu kandiderar till ordförande posten till det mäktiga Expertrådet. Tidningen Keyhan som är trogen den nuvarande ”ledaren” Khamenei anklagade Rafsanjani för att ha ”missförstått” Khomeini. Detta kan tyda på att Khamenei har en egen kandidat till Expertrådet, mina pengar är står på att han heter Kashani.

Lite humor...

Appropå det här så tänke jag bara tipsa om det här inlägget i Sias blogg, humor ;-)

Inga kommentarer: