lördag, juni 03, 2006

Snillet spekulerar...

Idag gick Hans Blix ut och menade att regimen i Iran inte utgör något hot mot Israel, och att även om regimen skaffar sig kärnvapen så kan Israel vara lugna. Som ”bevis” eller skäl lade Blix fram det faktum att Israel inte har några gränser till Iran och att ”De har inte tidigare varit aggressiva”.

Hrmm, så att beväpna och uppmana terrorister att attackera Israel och döda judar är tydligen inte ett tecken på aggressivitet. Men vi kan ju alltid luta oss tillbaka och leva på det betryggande faktum att Iran inte gränsar till Israel.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vi bor tyvärr inte i stockholm och kan ej närvara på Iran seminariet. Men vår fråga till panelen är ifall en borgerlig regering skulle ekonomiskt stödja den iranska oppositionen?

Anonym sa...

Att Iran skaffar kärnvapen är inte bara ett hot mot Israel utan även ett hot mot det iranska folket, då regimen får mer makt och kan i sin tur fortsätta eller öka terrorisering av iranier, den har ju mindre att frukta med kärnvapen.

long live Persia sa...

"mr friairanvanner", du har nu fått svar på tal. Censurera du mina kommentarer hur mycket du vill men jag har artikeln nedan på bloggen också.

Jag stöder INTE akbar Ganji

I detta inlägg vill jag beskriva varför befriairan gruppen INTE stödjer Akbar Ganji. Det är trist och beklagligt att Akbar Ganji målas upp som någon slags hjälte när han själv har varit högt uppsatt medlem av den islamiska republiken ända från revolutionen (läs katastrofen) 1979 till år 2000.
För det första stödde han aktivt Khomeini´s revolution 1979 och bidrog till att förstöra landet som under shahens tid var på uppåtvägen.
För det andra blev han efter revolutionen en medlem av revolutionsgarden, en förtryckarpolis som legat bakom en mängd tortyr och fängslanden.
År 1985 hade regimen ett så stort förtroende för Ganji att han valdes till "The Ministry of Culture and Islamic Guidance". År 1988 anslöt sig Ganji till de så kallade reformisterna som under Khatamis tid styrde landet i 8 år utan att utföra en enda reform.

Befriairan stöder absolut inte Ganji av följande skäl:
-Ganji borde som högt uppsatt medlem i den islamiska republiken och av revolutionsgarden, bättre än någon annan veta vilka enorma brott som begicks mot de mänskliga rättigheterna. Ändå valde han att stanna kvar och samarbeta med regimen. Detta bevisar att han inte motsatte sig de brott som skedde.
-Var var Ganji när 50000 individer, mänga av dem sanna patrioter, under det första året efter Khomeinis tillträdande avrättades av revolutionsgarden i vilken Ganji hade en ledande roll? Ganji är härmed medbrottsling och skyldig till dessa avrättningar.
-Var var Ganji när hans förtryckarpolis (revolutionsgarden) fängslade och torterade tiotusentals människor?
-Var var Ganji när han såg kvinnornas rätt inskränkas strax efter revolutionen, ekonomin ruineras, islamiska lagar införas osv osv?
-Varför valde Ganji att stödja Khomeini och samarbeta med en så brutal regim som avrättade 50 000 människor under ett enda år och som fortsatt förtrycket, ruinerat ekonomin och inskränkt alla friheter och rättigheter som folk hade före revolutionen? Svaret är enkelt: Ganji är en medlem av den islamiska republiken.

Akbar Ganji är i mina ögon en medbrottsling och borde före allt annat be om ursäkt för sina handlingar de senaste 28 åren för att överhuvudtaget få någon trovärdighet. Att han nu betraktas som människorättsaktivist måste vara ett skämt när han i själva verket själv varit en förtryckare under många år.

Majed Safaee sa...

Vi har inte på något sätt ifrågasatt Ganjis bakgrund eller hyllat den. Men däremot så är han idag en oerhört viktig person i motståndsrörelsen tack vare just sin bakgrund. Att han numera så tydligt tagit avstånd från mullorna och är den som idag offentligt i Iran vågat kräva Khameneis avgång. Det gör honom till en viktig person, samtidigt ger hans tidigare bakgrund honom tyngd i sin kritik mot regimen.

Sen må rojalitshögern ogilla honom för att han idag är nog en mer samlande figur för den Iranska oppositionen än vad Shahens son är...

Vad gäller censur på bloggen, återigen du får jättegärna kommentera däremot inte syssla med reklam.

Anonym sa...

Så nu stöder du Hussein Khomeini också, du är helt otrolig.

Man måste vara extremt naiv som går på samma trick som store satan Khomeini använde för 28 år sedan, angående hijab. Se citat nedan.

Addressing the issue of the hijab (i.e. the veil), Khomeini said that if he came to power in Iran, he would first of all "pass a law which makes the wearing of the hijab an optional choice for Iranian women. The Iranian regime shackles women by forcing [them to wear] the hijab in its ugliest form - namely a black [veil], even though the [veil] may be colorful. Girls coming out of schools or out of the university [campuses look] depressingly somber. I am personally in favor of the hijab, but not like this. The hijab is a personal issue. If a woman wants, she may [wear it], and if she doesn't [want it], she may [refuse it]. Many female relatives of my grandfather Khomeini did not wear the hijab..."


Dessutom "mr friairanvanner" så är Befriairan starkt emot ett militärt anfall då vi på samma sätt som Prins Reza Pahlavi tror att regimen kan krossas utan militärt våld som i Irak vars resultat blivit inbördeskrig.

Vi har väldigt stora åsiktsskillnader mot dig och vi är glada över att du stödjer Ganji, Khomeini och andra reformister i den islamiska republiken.

Vänta bara till Augusti då vi har en exilregering...

Majed Safaee sa...

Jisses, jag har inte med ett ord sagt att jag stödjer Hussien Khomeini, däremot är hans uttalanden värda att uppmärksamma. Själv tycker jag att han är ute och cyklar när han önskar att USA ska invadera och "befria" Iran.

Men det finns fortfarande ett värde av att berätta att till och med Khomeinis barnbarn motsätter sig regimen. Vad i det är ett problem?

Sen så tror jag att du har missuppfattat meningen med den här bloggen. Den syftar till att upplysa om vad som händer i och runt om allt som har med Iran att göra. Så vi lägger upp allt som kan anses vara nyhetsvärdigt och intressant. Så det behöver inte betyda att vi "stödjer" någon så fort vi skriver om henne/honom.

Sen så vad har citatet med Hussein Khomeini att göra? Citatet kommer ju från hans farfar, eller? Håll reda på äpplen och päron...

Sen så ser jag framemot att se hur denna "exilregering" kommer att se ut. Är den vettig så har jag absolut inga problem att ställa mig bakom den, däremot så förstår jag nog inte hur en "exilregering" kommer att betyda någon skillnad för arbetet för demokrati och MR i Iran.

Med tanke på att den ska styras av en person som de flesta Iranier inte känner bortsett från att han är son till Irans forne diktator.

Förmodligast kommer den att domineras av personer nära till Pahlavi klanen och därmed göra den ganska ointressant. Men som sagt, det är bara att vänta och se.

Anonym sa...

Citatet var från Hussein Khomeini, om du nu läst artikeln som du själv länkade till, så jag har koll på mina äpplen och päron.

"Sen så tror jag att du har missuppfattat meningen med den här bloggen. Den syftar till att upplysa om vad som händer i och runt om allt som har med Iran att göra. Så vi lägger upp allt som kan anses vara nyhetsvärdigt och intressant."

mr friairanvanner, den här bloggen beskriver knappast allt viktigt som har med Iran att göra. Den beskriver mer dina personliga politiska åsikter och censurerar friskt viktiga nyheter som DU inte uppskattar, hur viktiga de än är. Sedan har du ju bevisat för mig tidigare hur demokratisk du är när det gäller att låta andra presentera sina åsikter, vilka censureras med ursäkten att de utgör reklam eller extrema åsikter. Alltså att vara monarkist i dina ögon är detsamma som att vara extrem. Du kan vara säker på att två tredjedelar av iranier skulle rösta på parlamentarisk monarki om det vore fri referendum.
Vänta och se bara.

Om nu den här bloggen skall informera om alla viktiga nyheter som har med Iran att göra, hur kunde du då cencurera nyheten om Prins Reza Pahlavi´s hungerstrejk i juni 2005 som fångade en enorm uppmärksamhet?
Hur kommer sig att så fort någon skum människa som hussein khomeini eller Ganji eller någon annan reformist uttalar sig om Iran så sprider du nyheten genast men när Prins Reza Pahlavi har en viktig intervju, då censureras den.

Majed Safaee sa...

Klart den inte beskriver allt viktigt som händer, eftersom jag gör detta på min fritid. Så visst sållas nyheter bort.

Sen citatet, ber om ursäkt för den, läste inte riktigt vad det stod. Men vad i det är du emot? Han säger ju att han vill avskaffa tvånget, sen är han personligen för "hijab". Dem som vill ska få ha och dem som inte vill ska slippa.

Sen ja, jag har tagit bort inlägg från dig, när det handlar om att du bara velat göra reklam för din blogg här. Det finns gott om andra som ifrågasatt saker på bloggen, deras åsikter står kvar och har bemötts. En rojalistisk rättshaverist är nog inte en person jag direkt oroar mig för. Så nu blandar du ihop äpplen och päron...

Att vara Shahtrogen är i mina ögon att vara extrem. Hyllar man diktatorer är man extrem, tyvärr hur du än nu försöker så är du inte direkt "mainstream". Sen så måste man leva på moln och vara ganska borta från verkligheten om man tror att 2/3 av iranierna skulle rösta fram en till Pahalvi som monark. Då är man ganska borta från vad som vekligen händer i Iran..

Eeee... Troligast var inte Pahlavis hungerstrejk så mycket att rapportera eftersom jag aldrig hört talas om den. Sen så är det inte min skyldighet att följa Pahlavis varje Pr-stunt, det lämnar jag till rojalisthögern.

Sen så finns det andra långt mer betydelsefulla människor att engagera sig i än Pahlavi klanen. Det handlar om människor som bor i Iran och strider mot regimen.

Ganji för att han har kommit längre och betytt mer för MR i Iran än vad Pahlavi gjort. Dessutom så är han en mer samlande figur för den Iranska oppositionen inne i Iran än vad Pahlavi är.

Hussein Khomeini för att han är barnbarn till revolutionens fader och så starkt tar avstånd ifrån den. Återigen så är det viktigare än det mesta som Reza Pahlavi har att säga.

Men som sagt, är man förblindad av kärlek till Reza och diktatorer så är det lätt att missa sådant.

Men lycka till i framtiden och som jag har förstått det så har du ju en egen blogg så du kan ju skriva precis allt det som du själv vill och allt det som Reza Pahlavi säger och skriver. Så Lycka till!

Anonym sa...

"Att vara Shahtrogen är i mina ögon att vara extrem. Hyllar man diktatorer är man extrem"

Hur är det då om man hyllar före detta revolutionsgardister som är medbrottsling till tusentals mord, fängslanden och tortyr? Att stödja någon som varit förtryckare, är inte det extremt?

Om du är öppen för en dialog så kan du lämna mig ditt telefonnummer så har du chansen att diskutera med en monarkist som generellt betraktar som "extrema".

Vilken/vilka nyhetssajter läser du? Läser du Iranvajahan som ni länkat till på LUF`s Iransida? Nyheten om Prins Reza Pahlavi´s hungerstrejk fanns överalt, äben på bbc, VOA, radio farda osv förutom all patriotisk media från Los Angeles som du också betraktar som "extrem". Så jag har väldigt svårt att tänka mig att du inte kände till nyheten.

Hur som helst får jag inte ihop dina ekvationer att stödja personer som tidigare/och kanske fortfarande är medlemmar av den islamiska republiken medan du inte stödjer en helt oskyldig oppositionsledare som kämpat i 27 år för att ena oppositionen.

Beträffande citatet som hussein Khomeini sade och varför jag skrattar åt det; jo därför att det är precis vad hans farfar sade för 28 år sedan. Du kanske tar andras ord lätt som en plätt men jag går inte på samma tricks en gång till. Jag tar inga risker att stödja någon som kan vara ett av den islamiska republikens kort, såsom khomeini junior eller Ganji.
Jag väljer det trygga alternativet, som jag vet är en patriot och demokrat.

Majed Safaee sa...

Jag avstår nog ifrån att ge ut mitt telefonnummer och därmed min adress. Det speciellt eftersom jag skriver på en sån här blogg och är medveten om hur gärna ambassadpersonal och andra fanatiker är ute efter den.

Men som sagt, lycka till med den egna bloggen...

Anonym sa...

och min senaste kommentar som du återigen tog bort (inte oväntat), var det enligt din åsikt reklam? (när jag inte ens länkat till vår egen blogg) eller var det därför att du och folkpartiet gillar Rice?

Majed Safaee sa...

Näee, det är därför att det inte var en kommentar som hade något med inlägget att göra utan ett inlägg från din egen blogg. Du får helt enkelt nöjja dig med att skriva dina blogginlägg på din EGEN blogg.