tisdag, juli 22, 2008

Tillbaka i NY och Hostelworld.com suger...

Washington…

Lördagen spenderade jag i Washington D.C. Det är en maffig stad och är man lite av en politiskt nörd så är det omöjligt att inte älska staden. Det är lite som att befinna sig i en politisk thriller och alla byggnader är verkligen storslagna. Vackraste blir det dock på natten när alla stora vita byggnader lyses upp.

Sightseeing som sport…

Eftersom jag bara hade en dag i Washington så gällde det också att se allt som det bara var möjligt att se och jag tror att jag täckte det mesta; Jefferson memorial, Lincoln memorial, Vita Huset, Capitol Hill, Supreme Court, Katolska kyrkans universitet och diverse andra departement och coola byggnader.

Men det var inte lätt, eftersom det är svårt och dyrt att parkera i Washington så ställde jag bilen på Hotellets parkeringsplats och promenerade. Tråkigt nog skulle det visa sig att temperaturen skulle närma sig över 35 grader och luftfuktigheten vara abnorm. Det var nog det jobbigaste träningspass jag någonsin haft och jag har nog aldrig svettats så mycket.

Maten…

Andra snabbmatställen jag hunnit testa hittills är Waffel House och Chop’t. Waffel House var som KFC, riktigt sunkigt och oaptitligt. Chop’t var däremot helt grymt. Det är en salladsbar i Washington, fräscht och riktigt gott. Så det rekommenderar jag starkt om ni är i D.C.

Idag åt jag förresten det som sades vara NY bästa hamburgare och det var faktiskt helt okej.

Harrington Hotell…

I Washington så bodde jag på Harrington Hotell, med en rabattkupong jag hittade så kostade det mig 125 dollar. Helt överkomligt med tanke på att det var mitt i stan, gratis parkering och den första stället jag sovit på under hela resan som det kändes fräscht och säkert.

Två saker jag glömde…

I Greenville så åt jag på ett ställe som heter Sticky Fingers, en BBQ kedja. Helt fantastiskt, bland det bästa jag någonsin ätit och tyvärr så finns dem inte i NY. Men är ni i North Carolina eller South Carolina så måste ni bara käka där. Revbensspjäll och kycklingsvingar åt jag med sex olika sorters sås.

I samma stad så blev jag intervjuad av tidningen. Såg nog ut som en vilsen turist när en journalist kom fram och började ställa frågor om varför jag valde att besöka Greenville av alla ställen och vart jag kom ifrån. Lite roligt.

Tillbaka i NY

Jag lämnade in bilen igår och återvände till New York. Det kändes lite skönt att slippa oroa sig för bilen hela tiden och man blir lite handikappad av bilen. Visserligen är det ganska skönt sätt att förflytta sig och jag hade inte kunnat göra resan utan en bil men reser man med bil så måste man oroa sig för parkering, inte dricka alkohol osv.

Så det är ganska skönt att vara utan bil. Men resan gick mycket fortare än jag trodde...

Hostelworld suger…

I lördags bokade jag in mig på ett mysigt hostel i Brooklyn, det var i alla fall vad jag trodde. När jag kom fram visade det sig att genierna på Hostelworld.com hade dubbelbokat mig och enligt dem som jobbade på hostellet så skedde det ganska ofta eftersom Hostelworld inte bryr sig om att kolla med hostellet man bokar med om det är fullt eller inte.

Så där stod jag mitt i Brooklyn ganska sent utan någonstans att bo. Men efter lite letande och mycket svettandes hittade jag en Hostel nära Central Park och här ska jag bo de kommande två nätterna.

Jag fick det goda rådet från Brooklyn hostellet att aldrig mer använda hostelworld.com eftersom sådana missöden inträffar ofta och istället använda mig av hostelbookers.com och dem tar inte heller någon serviceavgift.

Nu ska jag bara se om jag får tillbaka min deposit från Hostelworld.com, det är en struntsumma egentligen 17 usd, men det är principen som gäller.