tisdag, juli 15, 2008

Mer USA...

Mt Vernon…

Igår körde jag mellan Cambridge, OH och Mt Vernon, IL. Mt Vernon verkade vara en liten och mysig stad. Mt Vernon är nog en soldatstad, där stadens största nöjesställe var Veteranparken.

Vädret…

Det är sjukt varmt, närmare 40 grader. Det är en liten chock att lämna den luftkonditionerade bilen.

Graceland…

Jag lämnade Mt Vernon ganska tidigt på morgonen och nådde Memphis efter lunch och är man här så måste man ju besöka Graceland. Måste säga att jag är lite besviken, huset var ganska litet även om området var stort, sen var det lite som man kunde förvänta sig. Däremot var det sjukt dyrt, 30 dollar. Man måste vara en stor Elvis fan för att tycka att det är värt pengarna…

Memphis…

Tog också en sväng in i Memphis. Det var en lugn och ganska tyst stad. Nu rullade jag in efter arbetstid men ändå väldigt, väldigt lugnt. Promenerade runt ett tag tills jag hittade det berömda Beale St. med alla barer och grillrestauranger. Det var egentligen bara en gata och ganska lugn en måndag kväll.

Conservative talkradio…

Ett av de bästa besluten jag tog innan jag åkte hit var att inte ta med mig Ipoden. Har lyssnat väldigt mycket på radio och en del på Rush Limbaugh, karln är uppenbarligen galen och okunnig. En del av det han säger är ren fakta fel, som att Ahmadinejad skulle ha sagt att han gärna vill anfalla Israel med kärnvapen osv. Däremot är han underhållande och har en säljande röst. Han gör egna reklamspotar som faktiskt är ganska bra…

Reklam…

Lågkonjunkturen märks bland radioreklamen. Det är mycket om att omstrukturera sina skulder och hjälp om att byta yrkesinriktning osv.

Bilar…

Visserligen är det ganska skönt att USA är ett billand när man är här som turist för att köra just bil. Däremot är det lite väl jobbigt att inte kunna gå någonstans utanför storstäderna. Jag försökte att gå från mitt motell idag till Waffelhouse som ligger 300 m bort. Men det var nästintill omöjligt. Det finns inga trottoarer utan man måste tajma sin sprint när inga bilar kommer farande.

Det samma gällde i Mt Vernon, det var omöjligt att gå någonstans utan att riskera att bli påkörd. Blev extremt lycklig när jag hittade veteranparken, där man kunde parkera sin bil och gå runt lite.

Samtidigt kan man inte låta bli att imponerad av bilparken. De flesta har rätt nya och rena bilar. Bilvax industrin lever gott här i USA…

Maten…

Jag har slutat äta och äter nu bara en gång om dagen. Jag förstår verkligen inte hur människor här klarar av den extremt feta maten och det blir värre och värre ju söderut man kommer. Idag åt jag på Wafflehouse, fanns ingen sallad utan det blev en kycklingmacka med givetvis bacon och väldigt mycket smält ost på.

Imorgon…

Kör jag nog till Atlanta, Georgia…

3 kommentarer:

Anonym sa...

"En del av det han säger är ren fakta fel, som att Ahmadinejad skulle ha sagt att han gärna vill anfalla Israel med kärnvapen osv."

Han har sagt rena synonymer.

Majed Safaee sa...

Nej, det har han inte...

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=ydvOrOvxUNg

http://www.youtube.com/watch?v=FckLO8HcNyo&feature=related

Han förnekar förintelsen och säger att det inte finns homosexuella i Iran. Jag hoppas verkligen för folket i Iran att han försvinner. Tro mig, jag skulle gärna göra smutsjobbet om jag hade en möjlighet.