onsdag, juli 02, 2008

om att tänka efter före...

Jag har varit en dålig bloggare, men jag skyller det på mycket jobb och ett annars hyffsat stressigt liv. Jag förstår inte hur människor som hinner skriva 3 blogginlägg varje dag klarar av det.

Men det var inte det jag tänkte skriva om, utan det var SSU:s "briljanta" utspel om att Batebi flytt Iran;

Ahmad Batebis frihet är en stor seger för demokratirörelsen i Iran.


Well, nej. En stor seger hade varit om Batebi och andra demokratikämpar hade kunnat stanna kvar i Iran utan att behöva riskera liv och lem. Utanför Iran och främst i USA så blir deras bidrag till demokratirörelsen mycket mindre. Att stora namn och demokratiaktivister flyr landet är nog mer att betrakta som en stor seger för regimen.

Däremot så är jag väldigt glad för Batebi skull att han lyckades lämna Iran. Det är få människor som skulle ha klarat sig så länge som Batebi själv och jag hoppas verkligen att han fick med sig fru och barn.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Majed: Trist att du inte istället hissar det faktum att SSU som enda ungdomsförbund har synts i TV nyheterna under våren rörande studentövergreppen och fängslandet av Parvin Ardalans. Att SSU även tydligare än något annat förbund lyfter nyheten att Batebi lyckats lämna Iran bör anses som positivt.

Batebis frihet är en framgång i den bemärkelsen att han nu enklare kan arbeta för mänskliga rättigheter i Iran.

Trist att du väljer att fokusera på din tolkning av en formulering istället för intentionerna.

Jag önskar förövrigt LUF stort lycka till i sitt arbete för mänskliga rättigheter i Iran.

Mvh
Tobias Gerdås

Majed Safaee sa...

Hej Tobias...

Jag är visserligen glad att SSU äntligen börjat engagera sig i Iran frågan. Men det är en sak att "synas i TV nyheterna" och en sak att verkligen bidra med något.

Sen fortfarande nej, det är inte en bra grej att Batebi lämnade landet. Det är visserligen väldigt bra för han och jag är genuint glad för hans skull, men för demokratikampen är det mindre bra.

Batebi, Ganji, Ebadi osv, gör alla långt större insatser i Iran som symboler i kampen för förändring och MR än i USA som talare för div. Think Tanks.

Arbetet som görs utanför landets gränser är oftast betydelselöst i jmfr med det arbete som MR aktivister gör inne i landet.

Så fortfarande, att Batebi och demokratiaktivister tvingas lämna landet är inte en seger för oppositionen utan för regimen.

Men om SSU vill så hör av dig så kan jag komma och tala lite Iran för er :-)

Anonym sa...

Majidd
jag håller fullständigt med dig
att ganji är en stor symbol i iran beror på att han valde stanna i iran och fortsätta sin kamp. att khanom ebadi är en stor symbol beror på att hon riskerar sitt liv, men när man väljer den politiska vägen och bestämer sig för en förändring tar man död på den om man åker ut för iran för då blir du en av mängen av oppositionen utanför iran som iranska folket inte känner.
OCH DET ÄR EN STOR SEGER FÖR REGIMEN när en av symbolerna lämnar landet för iranier i iran bryr sig väldigt lite om pahlavi eller rajavi. de har sina egna kämpar och batebi var en av de
ashkan

Unknown sa...

Majed, din kritik mot SSU stämmer delvis men samtidigt är den tämligen patetiskt i ett sammanhang.

Du och ditt braintrust drev själva en tämligen kontraproduktiv politik när ni hade valbojkott som taktik 2005...eller hur?

Din polare Malm orerar på sin blogg om att regimen håller koll på sina fiender. Jag påpekade att han nu kan göra samma sak själv, tack vare FRA-lagen han röstade genom. Givetvis var cencur-Malm framme igen och raderade kommentaren.

Som sagt, din kritik är patetiskt sätt ur ett antal synvinklar. Exempelvis synvinklar tillhörande personer som inte är med i Fp, LUF eller förespråkar valbojkott.

Men det är nog kärnan, du ville bara basha sossarna lite och struntade fullständigt i att bedriva lite Iranpolitik själv. LUF har inte kommit med något kontruktivt själva. På hemsidan har ni inget pressmeddelande, inga gratulationer, inga analyser.

Och när vice ordförande uttalar sig så bashar han alltså sossarna istället. Återigen: PATETISKT!

Jag _vet_ att du kan bättre, så ryck upp dig nu!

Unknown sa...

En sak till, när jag väl tänker på det så har du till och med fel i din kritik mot sossarna.

Om en "fri Batebi i Iran" hade varit en möjlighet hade du haft rätt. Men nu fanns inte den möjligheten. Batebi skulle antingen vara fängslad i Iran, hängd i Iran eller på flykt i USA. Av de tre alternativ som fanns är detta helt klart en seger för oppositionen.

Men som sagt, jag tror det var "Iranfrågan är min och LUFs territorium"- logiken som talade och inget annat.

Majed Safaee sa...

Jo, så är det Sia. För jag är ju verkligen känd som killen som lägger mycket prestige i saker och ting. Och dessutom så lider jag av både storhetsvansinne och sinnesstörningar som får mig att tro att jag äger Iran frågan.

Dessutom så är jag också lite smått schizofren när jag mailar och ligger på riksdagsledamöter & org. oavsett parti och blocktillhörighet att agera i Iran frågan.

Sen till sakfrågan, fortfarande nej. Batebi var en symbol för studentupproret och så länge han fanns i landet så kunde man hävda att den rörelsen levde och att han var någon informell ledare för studentrörelsen. Behandlingen av honom var grund för kritik mot regimen och han var den namnkunnigaste politske fången....

Han var en symbol. Från USA eller utan för landets gränser så blir han bara ännu en i mängden av exiliranier som flytt. Att kalla det en seger är jag inte redo att göra.

Den stora segraren är fortfarande regimen som inte kunde döda Batebi utan att dra på sig kritik. Det dem kunde göra var att fortsätta göra livet surt för Batebi tills han själv tog livet av sig eller flydde. Dessutom hade regimen känt att Batebi var så pass viktig att behålla i landet så hade han förmodligen inte fått permission eller tillåtits att fly...

Unknown sa...

Angående de första styckena så var det bra att vi fick det bekräftat.

Angående resten:

Batebi var en symbol för studentupproret från 1999-2003. Men från 2003-2008 var han endast en symbol för hur det går med regimkritiker i Iran. I sak har du rätt att upprorsledare på flykt är en förlust, det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år.

Den där rörelsen du pratar om försvann i stort 2003 och dess rester 2004. Jag intervjuade Manucher Mohammadi under en av hans permissioner 2004 och fick följande citat: "Batebi är köpt av regimen".
Konfundersam sökte jag upp den person som förmedlade samtalet med Mohammadi och fick reda på att det bråkades rätt friskt inne i Evin. Batebi och ett antal unga studenter fick permission oftare än några av de äldre upprorsledarna. Regimen ville på så sätt splittra dem och lyckades. De äldre, däribland Mohammadi, anklagade de yngre för att sammarbeta med regimen, varpå de yngre anklagade de äldra för att samarbeta med Shahen.

Det har inte funnits något studentuppror på 5 år. De flesta av "upprorsmakarna" har redan lämnat, exempelvis Fakhlavar, M Mohammadi, Kianoosh Sanjari. Så Batebis vistelse i Iran var betydelselös redan nu. Dessutom dödade regimen Akbar Mohammadi, så din tes att de "inte vågade" döda Batebi är tämligen utdaterad 2008, den gällde 2002.

Men tro vad du vill, jag orkar inte gå genom ännu en jättedebatt för något som du så enkelt kan läsa till dig om du vore intresserad av politiken och fundamenten mer än parti-karriären. Ser fortfarande inget på LUFs hemsida, yttersta beviset kanske...

Majed Safaee sa...

Batebi är/var den mest namnkunniga och kända personen. Varken Akbar eller Manoucher nådde samma "kändis" status. Därför var han viktig. Han var den mest kända politiska fången.

Sen nej, att döda en halvkänd studentledare är något annat än att döda kille som prydde första sidan på The Economist och blev symbolen för studentupproret.

Det finns en anledning till att regimen inte går bärsärkargång och tar livet av sådana som Ebadi och Ganji. Det finns en del personer man kan ta livet av utan att möta större internationella protester och så finns det några man inte kan röra.

Batebi var en sådan, så att döda honom var aldrig något riktigt alternativ. Enda anledningen till varför regimen jävlades med honom de sista åren, var för att han var en symbol. Inte något konkret hot.
Så när han flydde så försvann också symbolen och regimen blev av med ännu ett problem...

Sen som jag också har skrivit ett par gånger här på bloggen. Jo, studentrörelsen är död eller i alla fall tar sina sista andetag. Men som symbol så är den fortfarande väldigt viktig. Det är därför nästan alla pratar om studentrörelsen i Iran, när de räknar upp oppositionella krafter.

Och som jag sagt nu ett par gånger Batebi var symbolen, nu är han borta och blir som sagt en i raden tillsammans med Sanjari osv. Att räkna det som en seger för oppositionen, då lurar man sig själv...

Sen om du för en liten stund lägger undan ditt hat mot FP, LUF och Malm så inser du nog att jag har rätt...

Unknown sa...

Majed skriver: Och som jag sagt nu ett par gånger Batebi var symbolen, nu är han borta och blir som sagt en i raden tillsammans med Sanjari osv. Att räkna det som en seger för oppositionen, då lurar man sig själv....

Jag citerar mig själv.

Citat 1: Batebi var en symbol för studentupproret från 1999-2003. Men från 2003-2008 var han endast en symbol för hur det går med regimkritiker i Iran. I sak har du rätt att upprorsledare på flykt är en förlust, det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år.

Citat 2: Om en "fri Batebi i Iran" hade varit en möjlighet hade du haft rätt. Men nu fanns inte den möjligheten. Batebi skulle antingen vara fängslad i Iran, hängd i Iran eller på flykt i USA. Av de tre alternativ som fanns är detta helt klart en seger för oppositionen.

Slutligen, du skriver att man än idag pratar om studentrörelsen. Och? Man pratar än idag om romarriket, perseriket, sovjet, etc. Studentrörelsen finns inte längre och den som lurar sig själv är nog du.

PS. Jag hyser inget hat mot LUF.

Majed Safaee sa...

Google, är din vän. Gå in på www.google.com och skriv in namnet Ahmed Batebi och namnet på en "vanlig iransk fängelsekund". Jag slår vad om att du får långt fler träffar på Batebi än den andra fången. Därav, Batebi var inte en fånge bland alla andra...

Unknown sa...

Nej, google är faktiskt din vän. Läs själv hur många länkar som handlar om Batebi mellan 2004 och 2008 innan han flyr. Den uppdelning har jag gjort hela tiden.

Vidare är det inte google som avgör hurvida Batebi syntes och hördes i Iran utan regim-media. Men whatever keeps you going.

PS. Med såhär dåliga argument som du har förstår jag att du inte ville släppa genom kommentaren.

Majed Safaee sa...

Irrelevant. Du hävdar att han var som vilken fånge som helst. Så då är det bara att ta ett namn och jämföra. Eller menar du helt plötsligt att Batebi inte bara "var ännu en fängslad iranier"?

Håll koll på dina argument Sia, så går det här mycket smidigare...

Sen så har jag inte spenderat sommaren i Sverige därav fördröjningen av att din kommentar och andra publicerades...

Unknown sa...

Majed, du har bloggat cirka 5 poster från utomlands. Att släppa kommentarer tar en sekund, oavsett vart man befinner sig.

Irrelevant. Du hävdar att han var som vilken fånge som helst.

Lögn förstås men så är det när argumenten tagit slut. Men det är ingen bra lögn för vem som helst kan se att jag inte hävdat det där.

Majed Safaee sa...

1) från hyffsast kass uppkoppling. Så dina kommentarer och alla andras kommentarer har varit lågprioriterade.

2) Som sagt, vore lättare om du kunde hålla koll på dina argument, "I sak har du rätt att upprorsledare på flykt är en förlust, det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år."

Unknown sa...

Exakt, "sedan 4 år". Därmed faller lögnen att jag skulle ha sagt att han är en vanlig fängslad iranier, något han endast varit de senaste fyra åren.

Dessutom blir följande stycke från mig:

Nej, google är faktiskt din vän. Läs själv hur många länkar som handlar om Batebi mellan 2004 och 2008 innan han flyr. Den uppdelning har jag gjort hela tiden.

...relevant, vilket du påstod att den inte var eftersom du låtsas att jag sagt att Batebi alltid varit en vanlig fängslad iranier. Citerar din lögn:

Irrelevant. Du hävdar att han var som vilken fånge som helst. Så då är det bara att ta ett namn och jämföra. Eller menar du helt plötsligt att Batebi inte bara "var ännu en fängslad iranier"?

---

Majed, lögner, medvetna missförstånd eller att stoppa ord i munnen på mig biter inte på det här. Jag ger helt enkelt inte upp det så billigt och fortsätter påpeka dem. Uppenbarligen har dina argument tagit slut och det kanske är bäst. Dom var inget vidare i den här debatten. Du ville basha sossarna och för att dölja det har du tappat tonvis med debattheder på vägen i värsta Ardavan Khoosnood anda...Batebis flykt var det bästa alternativet av tre dåliga och därmed en seger. Punkt slut.

Majed Safaee sa...

Suck, försök hålla dig till en linje Sia.

Du menar att Batebi blev irrelvant under de senaste 4 åren och att han var en som vilken vanlig fånge som helst. Jag hävdar att du och alla andra kan googla fram att Batebi inte heller de sista fyra åren går att jämställa med vilken fånge som helst.

Men för att hjälpa dig hålla i sär saker och ting,

Du skriver: I sak har du rätt att upprorsledare på flykt är en förlust, det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år.

Jag säger: Nej, han var inte en vanlig fängslad iranier. Google är din vän, googla namnet Ahmed Batebi och sök på artiklar från de senaste fyra åren. Jfr dessa med antal artiklar du får från att googla namnet på en vanlig fängslad iranier.

Men det här är ju jätteenkelt att lösa Sia. Ge mig namnet på en vanlig fängslad iranier så kan jag göra google sökningen åt dig och lägga upp resultatet...

Unknown sa...

Majed, angående en linje, kan inte du hålla dig till en? Du skrev:

Google, är din vän. Gå in på www.google.com och skriv in namnet Ahmed Batebi och namnet på en "vanlig iransk fängelsekund". Jag slår vad om att du får långt fler träffar på Batebi än den andra fången.

Detta är inte samma sak som du nu försöker påstå att du skrivit:

Jag säger: Nej, han var inte en vanlig fängslad iranier. Google är din vän, googla namnet Ahmed Batebi och sök på artiklar från de senaste fyra åren.

Faktum är du skrev att de senaste fyra åren var irrelevant.

Sia: Nej, google är faktiskt din vän. Läs själv hur många länkar som handlar om Batebi mellan 2004 och 2008 innan han flyr. Den uppdelning har jag gjort hela tiden.

Majeds svar: Irrelevant

Så vilken är din linje Majed? Är de senaste fyra åren relevanta eller irrelevanta?

Det verkar som att när du nu slutat stoppa ord i munnen på mig försöker du byta ut det som du själv skrivit...

Majed Safaee sa...

Men Sia, som jag skrev det här är ju busenkelt att reda ut. Ge mig namnet på en vanlig iranier som suttit fängslad de senaste fyra åren. Sen jfr vi.

Får vi fram att den "vanlige" fången har lika många eller fler träffar än Batebi under perioden 2004-2008 så har du rätt. Då var Batebi irrelevant de senaste fyra åren och som du skrev (citerar nu dina ord, så att du inte blir förvirrad)

"I sak har du rätt att upprorsledare på flykt är en förlust, det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år"

Men är det så att Batebi har fler träffar (tom många fler träffar). Så var han inte bara ännu en vanlig fängslad iranier ("det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år") utan hade ett symboliskt värde som oppositionsfigur i Iran.

Så kom igen, ge mig ett namn bara. Om du vill så kan vi tillsammans hitta ett namn som vi tror är ganska vanligt bland fängelsekunder i Iran...

Unknown sa...

Majed vi reder ut det där när du erkänt att du:

1. Ljög.
2. Försökte klista på mig åsikter
3. Försökte ändra dina egna utgångspunkter som du tidigare tydligt skrivit ut.

Därefter så googlar vi. Det fattar du väl själv att ingen googlar med en pajas som beter sig så intellektuellt ohederlig som du gör nu? Det är ju regimnivå på ditt sätt att argumentera här, Ardavan bleknar i jämförelse...

Majed Safaee sa...

Okej, men skicka över ett namn när du plåstrat om egot och svalt stoltheten.

För som sagt, det här är vädligt, väldigt enkelt. Det är bara att du ger mig ett namn, du kan till och med få hitta på ett.

Unknown sa...

Näe, ljuger du som du gör är det ju inte enkelt. Jag har inget stort ego, det är därför jag inte:

1. Ljuger.
2. Klistrar på dig åsikter
3. Försöker ändra mina utgångspunkter.

Du gör allt det där...slutsatser överlåtes.

Unknown sa...

Vänta, en slutsats förresten. Om det vore så enkelt så skulle du erkänna dina rätt överbevisade misstag i denna debatt och få det överstökat, för att därefter få till en googling. Men men, vågar man inte så vågar man inte. Kanske har du genomfört en googling i smyg och sett att jag hade rätt? ;-)

Majed Safaee sa...

Det enda du behöver skriva är ett förnamn och ett efternamn. Allt annat är slöseri med både tid och utrymme.

Ett namn, det är allt som krävs.

Unknown sa...

En berätigad ursäkt så ingen tror att du börjar ljuga även efter googlingen, allt som krävs. ;-)

Du tror väl inte jag släpper lögnerna? Att de finns är ju redan bevis på att jag har rätt så det är inte jag som är i behov av googlingen...det är du som behöver visa att du kan mer än att svamla.

Majed Safaee sa...

Klart att du inte är i behov av googlingen, eftersom vilken person med en IQ över 3 inser det faktum att Batebi kommer att ha långt fler träffar än en "Joe Schmo" som sitter fängslad för snatteri, äktenskapsbrott osv. Därmed är inte Batebi heller "...det är bara det att Batebi varit en vanlig fängslad iranier sedan 4 år", utan något mer.

Du är fri att fortsätta känna dig kränkt och oförrättigad, men såvida du inte har något mer att tillföra den här diskussionen (som ett enkelt för och efternamn) så är den slut för min del. Tack och godnatt...

Unknown sa...

Angående googlingen så är det hela enkelt, be om ursäkt och vi gör en sökning. Dock inte på germanskspråkig google eftersom germanskspårikga träffar de facto är irrelevant för iraniernas bild av Batebi. Bättre är en sökning på googles persiska sajt där man kan söka på farsi. Alternativt en sökning i regimmedia, typ Keyhan eller dylikt.

Eller ännu bättre, eftersom jag har mejl-kontakt med Batebis familj sedan jag skrev Iranboken så kan jag mejla hans far och fråga, dom har stenkoll på hur många gånger Batebi synts i media genom hela processen.

Men som sagt, du får börja med att be om ursäkt för ditt beteende. Det är bara naturligt att jag inte vill slänga över namn till någon som ljuger, sätter ord i min mun samt försöker ändra det han själv sagt i smyg. Jag tror inte heller att någon imponeras av dina metoder eller det faktum att du tror dig komma undan med pajaskonsterna om du hakar upp dig lite extra på googlingen som du nu gjort...

En annan intressant detalj är att du hakat upp dig på att jag ska ge dig namn för googlingen, du har ju varit tämligen ointresserad av vad jag skrivit i debatten tidigare. Ta ett namn själv och gör vad du vill med det. Googla det på google med germanska bokstäver. Hur många gånger "Batebi" framkommer på internet är som sagt ointressant för iranierna som läser persiska och söker på googles persiska avdelning.

Slutligen det här med att debatten skulle vara över för din del. Det som står, det ser alla och det fattar alla. Precis som med lögnerna, som du nu vägrar be om ursäkt för, så ser alla att du inte argumenterat på ett bra tag. Ungefär samtidigt som jag gjorde uppdelningen "senaste 4 åren" fick du kortslutning och började konspirera om att jag skulle hata luf, FM eller Fp. Så tack, men läsare av debatten visste nog redan att den var över för din del. De förstod det för typ 15 inlägg sedan...äntligen har du kommit till samma slutsats.