fredag, februari 23, 2007

Har alla gått och blivit tokiga?

En nyhet som gick lite obemärkt förbi var att IAEA: s boss Mohammed Elbaradei uttalade sig om att Iran är "långt från en bomb”. Det låter givetvis betryggande men ”långt” är en relativ term och när Elbaradei specificera sig så säger han att Iran kan ha bomben inom 5-10 år. Vaddå långt, 5 år känns faktiskt inte så långt fram. Samtidigt menar Elbaradei att Iran kommer att kunna anrika uran i storskala inom sexmånader. Alltså , galna fanatiska mullor kan år 2012 ha tillgång till en atombomb. Tryggt känns det inte.

Samtidigt kommer IAEA med den ”chockerande” nyheten att regimen inte slutat anrika Uran och därmed inte uppfyllt säkerhetsrådets krav. 5-10 år, alltså…

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte hans inställning. När Iran har tillgång till tillräckligt med höganrikat uran så har de i princip också en bomb. Att tillverka en bomb av plutonium kräver en hel del skicklighet och kan gå fel på alla möjliga sätt. Att tillverka en bomb av höganrikat uran är trivialt.

Anonym sa...

majed, en fråga
vilken Iransk flagga tycker du Iran bör ha i framtiden? Shir-khorshid, allah, eller bara 3-färgad?

Majed Safaee sa...

Så länge Iran är en demokrati så struntar jag faktiskt i hur flaggan ser ut. För min del kan den lika gärna vara blå och fylld av marsianer...

Anonym sa...

majed, en fråga till
tycker du det bör finnas ett självständigt kurdistan?

Majed Safaee sa...

Ett självständigt kurdistan, absolut. Sen vet jag inte riktigt vart det ska ligga, man är på god väg att skapa en kurdisk stat i Irak. Men jag tror att idén om en storkurdistan är ickegenomförbart. Men vill det kurdiska området i Iran vara självständigt så tycker jag att de ska få bestämma det genom en folkomröstning.