onsdag, mars 15, 2006

Snälla EU och Freivalds, hjälp Ahmadinejad!

Iran´s president attackerade under tisdagen västvärlden under ett tal i staden Gorgan. Ahmadinejad sa bland annat att det råder brist på ”kloka politiker” i väst och att han egentligen inte vill besöka länder i västvärlden. Den senaste tiden har debatten varit livlig i Iran om vilka konsekvenser eventuella sanktioner mot landet kommer att få, ett av dem kan vara att regimens män förläggs med reseförbud. Något som Ahmadinejad välkomnade under sitt tal.

I sitt tal sa Ahmadinejad bland annat (fritt översatt):

”De säger att vi inte kommer att låta Ahmadinejad resa till vissa västerländska länder om det Iranska folket inte överger sitt sökande efter fredlig atomenergi. Men jag säger att jag inte ens vill titta på deras ansikten … Jag brukade tro att det fanns kloka politiker i väst. Men under de senaste månaderna, då jag träffat dem ansikte mot ansikte, har jag tyvärr sett att det enda som man måste kämpa för att se i västvärlden är kloka politiker”.

Borde inte EU och Sverige hjälpa Ahmadinejad och ge honom reseförbud så att han slipper åka hit och vi slipper ha honom här? Win – Win situation!

Inga kommentarer: